Τοιχογραφία από την Τίρυνθα, Άρμα με γυναίκες 1600 π.Χ. |
Κάθε νόμος έχει το παραθυράκι του. Αυτό ίσχυε ακόμη και στην αρχαία Ελλάδα. Οι γυναίκες το ανακάλυψαν και συμμετείχαν μέσω αντιπροσώπου!!!
ΟΙ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ δεν ήταν άλλοι από τους Ηνίοχους. Οι ηνίοχοι δεν ήταν ιδιοκτήτες αλόγων, αλλά εμπειρότατοι στην ιππική που πληρώνονταν και
αγωνίζονταν για λογαριασμό των ιδιοκτητών . Η νίκη ανήκε στον ιδιοκτήτη που στεφόταν νικητής και το βραβείο στον ηνίοχο ήταν ΜΙΑ ΜΑΛΛΙΝΗ ΤΑΙΝΙΑ την οποία έδενε στο μέτωπό του . Την ίδια μάλλινη ταινία έδεναν και στα άλογα που κέρδιζαν .
Η ΠΙΟ ΟΝΟΜΑΣΤΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΙΚΕΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΥΝΙΣΚΑ, κόρη του βασιλιά της Σπάρτης Αρχίδαμου και αδελφή του Αγησίλαου του Β'. Ο Αγησίλαος ήταν αυτός που έπεισε την αδελφή του να εκθρέψει άλογα και να συμμετάσχει στο ΤΕΘΡΙΠΠΟ, υποστηρίζοντας, σύμφωνα με τον Πλούταρχο: << Ουδεμίας έστιν αρετής αλλά πλούτου και δαπάνης η νίκη >> , που σημαίνει ότι η νίκη στα ιππικά αγωνίσματα εξαρτάται από τους ίππους και από τον πλούτο του ιδιοκτήτη.
Η ΚΥΝΙΣΚΑ λοιπόν παίρνει μέρος και κερδίζει το 396 π.χ , όπως και στους επόμενους Ολυμπιακούς αγώνες το 392 π.χ στο τέθριππον ( Δίτροχο άρμα που το έσερναν τέσσερα άλογα )
Το 368 π.χ , μια άλλη γυναίκα επίσης από την Σπάρτη , η Ευριλεονίς κερδίζει στο αγώνισμα της συνωρίδος ( Αγώνας για άρμα με δύο άλογα )
Στους 128ους Ολυμπιακούς Αγώνες το 268π.Χ. μια γυναίκα από την παραθαλάσσια Μακεδονία, όπως αναφέρει ο Παυσανίας, η Βελεστίχη, κέρδισε στο πωλικόν τέθριππον και στους αμέσως επόμενους το 264π.Χ. στην πωλικήν συνωρίδα. Το 84π.Χ. στους 174ους Ολυμπιακούς αγώνες δύο γυναίκες από την Ηλεία η Τιμαρέτα και η Θεοδότα κερδίζουν μέσα στην έδρα τους το αγώνισμα της συνωρίδας η πρώτη και το πωλικόν τέθριππον η δεύτερη. Αρκετούς αιώνες αργότερα το 153μ.Χ. στους 233ους Ολυμπιακούς Αγώνες μια άλλη γυναίκα από την Ηλεία, η Κασία, Μ(νασιθέα), κερδίζει στο πωλικόν τέθριππον. Αυτή είναι και η τελευταία γυναίκα που έχει αναφερθεί ότι κέρδισε στην Ολυμπία καταρρίπτοντας τον απαγορευτικό μύθο «όχι γυναίκες στην Ολυμπία».
Και δεν είναι μόνο αυτές. Σε πολλά μέρη της Ελλάδος, οι γυναίκες αθλούνται και παίρνουν μέρος σε αγώνες όπου τους επιτρέπεται. Είτε στο στάδιο, είτε στα ιππικά αγωνίσματα, είτε σε μουσικούς αγώνες, όπως στα Πύθια, κερδίζουν και με περηφάνια φορούν τον κότινο της νίκης.
Πρόσφατα, η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως συγκλονιστικά ευρήματα από έναν ασύλητο γυναικείο τάφο, σε αρχαίο νεκροταφείο του 6ου και του 4ουπ.Χ. αιώνα, στην αρχαία Ερεσό της Λέσβου. Μία στλεγγίδα, αντικείμενο καθαρισμού των αρχαίων αθλητών, μαζί με δύο καθρέπτες βρέθηκαν μέσα σε αυτόν τον τάφο.
Το γεγονός αυτό έκανε πολλούς επιστήμονες να αναρωτηθούν, τι γινόταν στην αρχαία Ερεσό; Επιβεβαιώνεται έτσι η ισότιμη σχέση που είχαν άνδρες και γυναίκες στην αρχαία Λέσβο.(Άλλωστε η Ερεσός έδωσε στον κόσμο την πρώτη γυναίκα λυρική ποιήτρια, τη Σαπφώ).
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες φθίνουν και καταργούνται οριστικά το 369μ.Χ. Τίποτε που να θυμίζει πλέον την αρχαία θρησκεία δεν επιτρέπεται. Το «νους υγιής εν σώματι υγιές» το διαχρονικό ρητό των αρχαίων προγόνων είναι πλέον παρελθόν. Στην σκοτεινή περίοδο του μεσαίωνα η γυναίκα υπάρχει μόνο για να τεκνοποιεί και να φροντίζει το σπίτι. Όποια γυναίκα ξεχωρίζει είναι ή «αγία» οπότε λατρεύεται ή «μάγισσα» οπότε καίγεται στην πυρά.
ΣΤΗΝ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Δεν είναι πρωτότυπο να σας πούμε ότι υπήρξε εξαιρετικά άνιση μεταχείριση γυναικών και αντρών σε όλους τους τομείς των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων, καθώς οι γυναίκες δεν συμμετείχαν στην μεγάλη πλειοψηφία τους, στην πολιτική, την οικονομία, τις επιστήμες, τον αθλητισμό.
ΠΡΩΤΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ γίνεται το 1900 στο Παρίσι .
Η Charlotte Cooper , κερδίζει το πρώτο χρυσό μετάλλιο στο τένις. Επόμενο μοναδικό άθλημα στο οποίο μπορούσαν να συμμετάσχουν γυναίκες ήταν το γκολφ !!.
Η ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΕΙΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Για πάρα πολλά χρόνια , ο γυναικείος αθλητισμός δεν είχε καμία κάλυψη από τα εφημερίδες , ραδιόφωνα και τηλεόραση , ενώ πάρα πολλά αθλήματα δεν ήταν ανοιχτά σε κορίτσια
Και ενώ σήμερα έχει ενισχυθεί η προσπάθεια συμμετοχής γυναικών στον αθλητισμό , δεν συμβαίνει το ίδιο με αύξηση της εκπροσώπησης των γυναικών σε ηγετικούς ρόλους και στα κέντρα λήψης αποφάσεων .
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ Σ' ΕΝΑ ΘΕΜΑ:
Για ποια έπαθλα αγωνίζεσθε;
Σόλων: Στην Ολυμπία για ένα στεφάνι αγριελιάς, στα Ίσθμια για ένα στεφάνι πεύκου, στη Νεμέα για ένα στεφάνι σέλινου, στα Πύθια για τους καρπούς των ιερών δένδρων του θεού και στα Παναθήναια για το λάδι της ιερής ελιάς.
πηγη
No Response to "Γυναίκες Ολυμπιονίκες στην Αρχαία Ελλάδα"
Δημοσίευση σχολίου