Τα βιολιά Στραντιβάριους βρίσκονται εδώ και χρόνια στο επιστημονικό μικροσκόπιο. Οι ειδικοί αναζητούν τα μυστικά του τέλειου ήχου τους στα υλικά από τα οποία είναι κατασκευασμένα. Όταν ο Αντόνιο Στραντιβάρι έφτιαχνε στο εργαστήριό του στην Κρεμόνα τα περίφημα βιολιά του, δεν θα μπορούσε να φανταστεί πως 300 χρόνια αργότερα, θα βρίσκονταν στο επίκεντρο του επιστημονικού ενδιαφέροντος.
Για περισσότερα από 300 χρόνια , οι τεχνίτες , προσπαθούν να αναδημιουργήσουν τον ασύγκριτο ήχο αυτού του μουσικού οργάνου . Κανείς όμως δεν τα κατάφερε πραγματικά . Το αποτέλεσμα είναι , ένα Στραντιβάριους , σήμερα να κοστίζει μυθικά ποσά . Τελευταία τιμή που αναφέρεται για ένα τέτοιο βιολί , είναι … πάνω από 3.500.000 δολλάρια που προσφέρθηκε σε δημοπρασία στον οίκο «Christie» .
Από κατασκευαστική άποψη ένα βιολί , δεν είναι παρά ένα απλό ξύλινο κουτί , με το επάνω μέρος του από ερυθροελάτη και το κάτω από σφεντάμι (συνήθως) , που περικλείει κάποιον όγκο αέρα . Έχει χορδές μεταλλικές ή από έντερο προβάτου , τυλιγμένες με σύρμα από ασήμι ή αλουμίνιο και τεντωμένες στο μπροστινό μέρος του οργάνου …. Αυτό όμως , μοιάζει σαν να λέμε ότι η … Τζιοκόντα (Μόνα Λίζα), είναι απλώς διάφορες μπογιές πασαλειμμένες , πάνω σε ξύλο λεύκας .
Ο χαρακτηριστικός ήχος ενός βιολιού , μπορεί ακόμα να εξαρτάται , από χιλιάδες μεταβλητές στη φύση του ξύλου , στο σχήμα του οργάνου και στο είδος του στόκου και του βερνικιού με τα οποία έχει “δουλευτεί” .
Joshua Bell και ....υπέροχο Ave Maria... για τα ...αυτιά σας μόνο!!
Τα εργαλεία και τα χνάρια του Στραντιβάρι , βρίσκονται σε κάποιο μουσείο της Κρεμόνας , εκεί δηλαδή που έζησε και εργάστηκε , η τεχνική όμως μέθοδος της παραγωγής του , παραμένει αίνιγμα . Κανείς δεν γνωρίζει , πώς επεξεργαζόταν το ξύλο , ή τί είδος βερνίκι χρησιμοποιούσε . Εικάζεται πως χρησιμοποιούσε βερνίκια με διαλύτες σε υδατική βάση , δηλαδή βερνίκια πλούσια σε οξυγόνο , ή ένα μίγμα βερνικιού όπως η χιτίνη που παράγεται από φτερά εντόμων , ανακατεμένη με λινέλαιο . Ακόμη , πιστεύουν πως το ξύλο που μεταχειριζόταν ο Στραντιβάρι περιείχε πυρίτιο ή ότι μπορεί να επεξεργαζόταν σκόπιμα το ξύλο με χημικά της εποχής .
Σήμερα , με την βοήθεια ολογραφικών τεχνικών μεθόδων , έχουν καταρτιστεί λεπτομερή διαγράμματα δονήσεων των διάσημων αυτών βιολιών και γίνονται επίσης έρευνες πάνω σε μαθηματικές μεθόδους σχεδίασης με την χρήση υπολογιστών και εξελιγμένων αναλυτών .
Στο τέλος , όπως πιστεύουν πολλοί ειδικοί , η έρευνα αυτή , θα μπορούσε να αποδείξει ότι το μυστικό του Στραντιβάρι , δεν είναι τόσο θέμα τεχνολογίας , όσο αυτού , που οι επιστήμονες αποκαλούν “Ψυχοακουστική” … Εκείνο δηλαδή που ο βιολονίστας ακούει και νοιώθει , όταν παίζει , είναι τόσο υποκειμενικό όσο και το … πώς αντιλαμβάνεται και εκτιμά το … άρωμα ενός ρόδου .
Θυμάστε μια ανάρτησή μου ''Χωρίς ετικέτα δεν υπάρχει τιμή"?
Το θέμα αφορούσε τον διάσημο βιολονίστα Joshua Bell και την παρουσία του με το διάσημο στραντιβαριους βιολί του στο μετρό της Ν Υόρκης ιδού λοιπόν ,βρήκα και το βίντεο...
πηγή
4 Μηνύματα στην ανάρτηση "Η Μαγεία του Στραντιβάριους"
Επειδή έχω ασχοληθεί πάρα πολύ με το θέμα, λόγω επαγγέλματος ( και είναι προσωπική μου άποψη και μόνο) έχω καταλήξει στο ότι εκτός από τις ξεχωριστές τεχνικές που είχε ο συγκεκριμένος τεχνίτης, είχε σίγουρα και ξεχωριστό χάρισμα στο να διαλέγει τα κατάλληλα ξύλα διότι το ξύλο, από δέντρο σε δέντρο έχει μεγάλη διαφορά, όσο αφορά την συμπεριφορά στον ήχο και η επιλογή του απαιτεί ιδιαίτερη γνώση, τεχνογνωσία και εμπειρία.
Παίζουν σημαντικό ρόλο πολλοί παράγοντες στην ποιότητα του ξύλου αλλά αυτό που κάνει κατ εμέ την μεγαλύτερη διαφορά είναι ότι πλέον, λόγω αλλαγής του περιβάλλοντος, δεν συναντάμε ξύλα τόσο ανώτερης ποιότητας με την τότε εποχή
@geoaman Eίναι και αυτό που είπες μια άποψη ,και κάπου έχει μια βάση σίγουρα σε όλα τα πράγματα η ποιότητα των υλικών έχει αλλάξει....
Καλό μήνα!!
Tania καλησπέρα και καλώς σε βρήκα! Πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση,το θέμα με τα βιολιά Στραντιβάριους είναι πράγματι πολύ σημαντικό, κυρίως για εκείνους που ασχολούνται με την οργανοποιία αλλά και την μελέτη της ακουστικής.Έχουν γραφεί πάρα πολλά για την ποιότητα των συγκεκριμένων βιολιών μερικά απ αυτά:(ετήσιοι δακτύλιοι του ξύλου,βερνίκια που χρησιμοποιούσε ο τεχνίτης,ποσότητα ρητινών του ξύλου,κλιματολογικές συνθήκες εκείνης της εποχής,συγκεκριμένη περίοδος που έδωσε υψηλής ποιότητας ξυλεία)και άλλες υποθέσεις που κυκλοφορούν κατά καιρούς.Πιστεύω πως στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κάποιο "εξωτικό" μυστικό στην όλη υπόθεση, απλά κάποιοι άνθρωποι γράφουν ιστορία με την τέχνη τους και σίγουρα η αγάπη αυτού του μεγάλου τεχνίτη, γιαυτό που δημιουργούσε, για μένα αποτελεί το μεγαλύτερο "μυστικό". Καλό μήνα και θα τα λέμε!
@luthierschool Kαλώς ήρθες! Πριν σου απαντήσω επισκεφτηκα το μπλογκ σου και έτσι κατάλαβα την αγάπη αλλά και τις γνώσεις σου γενικότερα.
Αφορμη στάθηκε μια ανάρτηση για τον διασημο βιολινιστα joshua Bell kαι για το πανακριβο στραντιβαριους βιολί του.
Μετά και απο όσα διάβασα πιστευώ οτι ισχύει αυτό που είπες στο τέλος..
""στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κάποιο "εξωτικό" μυστικό στην όλη υπόθεση, απλά κάποιοι άνθρωποι γράφουν ιστορία με την τέχνη τους και σίγουρα η αγάπη αυτού του μεγάλου τεχνίτη, γιαυτό που δημιουργούσε, για μένα αποτελεί το μεγαλύτερο "μυστικό".
Χάρηκα που ήρθες και ναι θα τα λέμε....
Δημοσίευση σχολίου